Ram till Japanskt träsnitt


Japanskt träsnitt, triptyk: "Den shodai kōgeki", från sino-japanska kriget 1894-95.

Till denna triptyk ville jag komma upp med något speciellt i inramningen för att verkligen få den att sticka ut. Den är ganska enkel i sitt uttryck och lite blek i sin ljusa färgskala. Det vanligaste valet av ram till japanska träsnitt är en slät svart profil men det blir ofta ganska trist och i det här fallet gjorde den typen av ram inte mycket för att lyfta fram motivet.


När jag designat denna ram har jag låtit mig inspireras av det japanska formspråket och speciellt deras Torii portaler och klassiska skärmväggar.
Ramen är hantverksmässigt konstruerad med genomgående tappar som låsts med träpluggar. De stående sidorna är svagt avsmalnande uppåt i sin form vilket ger en känsla av lätthet och konstverket separeras från huvudramen med en gallerliknande inre ram.

Skärningen i överstycket är inspirerat från klassiska japanska träsnitt och är uppbyggd av en genombruten sol omgiven av molnformationer, där den negativa ytan som representerar solen ger en lättare känsla i kompositionen. Den röda färgen är passande både för den japanska kopplingen men gör sig också väldigt bra ihop med träsnittets färgskala.


Jag ville också dölja de tre arkens skarvar på ett passande vis och valde att använda dubbla svarta passepartouter för att skapa ett större djup och även där skapa en koppling till skärmväggar.

Dessutom har den inre passepartouten inskuna vinklar för att ytterligare förstärka den japanska känslan i monteringen.